Dankort Secured by Nets

Nets' sikkerhedsløsning for Dankort på nettet hedder Dankort Secured by Nets. Formålet med den er at dæmme op for misbrug i e-handlen.

Sikkerhedsløsningen er bygget på baggrund af krav fra EU og Finanstilsynet om stærk kundeautentifikation (SCA), og er derfor obligatorisk for dig at implementere i din forretning.

Du kan læse mere om EU-kravene til stærk kundeautentifikation her

Vi har udarbejdet en række materialer, som du er velkommen til at bruge på dit website. Materialet kan downloades her.

BEMÆRK: Grænsen på 450 kr. ændres med udgangen af året til 225 kr. (30 euro) på grund af SCA-krav fra EU.

​Sådan virker Dankort Secured by Nets

1) Ved beløb over 450 kr. får din kunde tilsendt en sms-kode, som skal indtastes ved køb, medmindre du har abonnementsbetalinger – i det tilfælde vil transaktionen foregå uden sms-kode.

2) Ved ny indrullering af et Dankort i gem-kort eller abonnementsløsninger vil din kunde få tilsendt en sms-kode, når kunden bekræfter, at kortet kan anvendes til køb.

3) I gennemsnit er det knap hver femte køb, der foregå med sms-kode. Antallet er naturligvis afhængigt af, hvor stort gennemsnitsbeløbet er på varerne på din webshop

​Sådan kommer du i gang

Som forretning skal du kontakte din betalingsmodulleverandør (PSP) for at høre mere om opsætningen for din internetbutik, så I er klar til Dankort Secured by Nets.

Tilmeldingen til løsningen er allerede sket for de kortholdere, hvor Nets og bankerne kender kortholders mobilnummer. Hvis mobilnummeret  ikke er tilmeldt løsningen, så vil kortholder i stedet skulle anvende NemID.

Hvis du som kortholder brug for hjælp for at tilmelde dit mobilnummer til Dankort Secured by Nets, klik her og se vores hvordan du gør.

Certificerede PSP´ere


Følgende PSP´ere er certificeret og klar til Dankort Secured by Nets:

​CompuTop​NetAxept​Scanpay
​Safecharge​Reepay​Verifone
​QuickPay​ACI Worldwide​AltaPay
​Freewayteam.blue.​DIBS
​ePay/Bambora​PayEx​CellPoint Mobile
​Mondido​Kvanto

Listen opdateres løbende - tag gerne fat i din PSP, hvis du har spørgsmål til timing for deres certificering.

​Find svar på de oftest stillede spørgsmål om Dankort Secured by Nets

Hvorfor har Nets indført sikkerhedsløsningen på Dankort i internethandlen?
Vi ønsker at dæmme op for misbrug samtidig med at vi sikrer at det stadig er nemt og bekvemt for forbrugeren at handle på nettet.

Oveni har EU besluttet at sikkerheden omkring betalinger på nettet skal hæves på europæisk plan.

Har forretningerne haft indflydelse på løsningen?
Dankort har været i tæt dialog med udvalgte online forretninger og brancheorganisationen FDIH for at sikre at forretningernes stemme også bliver hørt. Mange forretninger er ramt af misbrug, og mister i den forbindelse både varer og indtægt. Det ønsker vi at stoppe med den nye løsning. Samtidig ønsker vi, at gøre løsningen smidig, så det kun er de relevante transaktioner, der bliver ramt af sikkerhedsløsningen.

Samtidig har vi hævet betalingsgarantien for forretningerne fra 1.000 kr. til 2.000 kr., så I er bedre stillet, hvis kunden ikke har penge på kontoen. Et ønske online forretningerne og FDIH har gjort os opmærksomme på, og som bankerne understøtter.

Bankerne sparer samtidig tid, da antallet af misbrugssager de skal håndtere på vegne af kortholder forventes at falde betragteligt.

Alt i alt en løsning der tilgodeser alle parter.

Er det mere besværligt for min kunde at handle hos mig på nettet?
Løsningen kræver ikke meget af din kunde – blot en enkelt ekstra indtastning i betalingsforløbet, som man kender det for internationale kort.

Gælder løsningen på alle beløb?
Udgangspunktet er at små beløb kan friholdes fra sikkerhedskontrollen, så det kun er beløb over 450 kr., der underlægges kontrol. Ønsker du at have kontrol på alle køb på din webshop, også dem under 450 kr., kan din PSP sætte det op.

Vi vil lave en risikovurdering baseret på mønster og transaktioner, så forbrugeren vil derfor lejlighedsvis blive mødt af sikkerhedsløsningen, når de handler på nettet.

Hvad sker der, hvis min kunde er i et område uden mobildækning eller man ikke modtager en sms?
Modtager din kunde ikke en sms, er det i stedet muligt at bekræfte sit køb med Dankort med sit NemID på samme måde, som hvis man logger ind på offentlige sider.

Hvad gør jeg, hvis jeg har flere spørgsmål til sikkerhedsløsningen?
Ved flere spørgsmål til sikkerhedsløsningen bedes du kontakte din PSP.